2019/10/14
۱۳۹۸ دوشنبه ۲۲ مهر
​كاهش نیروی انسانی در راه است
صنعت خودروی كره جنوبی

​كاهش نیروی انسانی در راه است

صنعت خودروسازی كره جنوبی با چالش جدیدی رو به رو است و آن نیاز شدید به كاهش نیروی انسانی است.

کارآمدنیوز - كره جنوبی تا سال 2025 بین 20 تا 40 درصد از نیروی انسانی خود در بخش تولید را كاهش خواهد داد. با این كه صنعت خودرو در كره جنوبی، پیشرانه ی رشد اقتصادی این كشور به حساب می آید اما با مطرح شدن برنامه های تغییر زیرساخت در خودروسازی این كشور، تغییرات بنیادی در راه است.

به گزارش سایپا نیوز ، یك گروه مشاور متشكل از 5 كارشناس مستقل صنعتی در كره جنوبی گزارشی را به اتحادیه كارگری هیوندایی موتور ارائه داده اند و در آن به این موضوع اشاره كرده اند كه كاهش 20 تا 40 درصدی نیروی انسانی در بخش تولید تا سال 2025  اجتناب ناپذیر است.

در این گزارش آمده است كه صنعت خودروی كره جنوبی وارد چهارمین انقلاب صنعتی خود شده است و در این تحول بنیادی، خودروسازان كره، از فاز تولید به فاز ارائه خدمات به ویژه در حمل و نقل نوین وارد می شوند و آینده تحرك و جابه جایی در كره جنوبی، به سمت تغییر زیرساخت ها و تغییر نیروی كار می رود.

صنعت خودروی جهانی نیز با تقاضای رو به رشد خودروهای سبز [بدون آلایندگی] رو به رو است و این نوع خودروها به قطعات كمتر و در نتیجه نیروی كار كمتری نیاز دارند. ضمن آن كه فرایند تولید با فناوری های جدید و اتوماسیون، نیاز كمتری به كارگر دارد. این در حالی است كه سیاست دولت ها حمایت از كار و كارگر است. از نظر این كارشناسان، بدون اخراج كارگران، صنعت خودروی این كشور با فروپاشی مواجه خواهد شد.

لی هو-جئون استاد دانشگاه مهندسی دائه دوك با اشاره به تصمیم تعطیلی كارخانه گونسان می گوید: بهره وری كار و كارگر در صنعت خودروی كره جنوبی بسیار ضعیف است. هیچ دلیلی وجود ندارد كه خودروسازان شمار كارگرانی را حفظ كنند كه هیچ تأثیری در دوران گذار صنعت خودروی كشور ندارند و نمی توانند با مدیریت همراه شوند.

این در حالی است كه هیوندایی در كره، تنها خودروسازی است كه می تواند سود خالص قابل توجهی ایجاد كند و منابع لازم برای گذر از دوره گذار را دارد. مشكل اصلی صنعت خودروی كره جنوبی با سه خودروساز كوچكتریعنی: جی ام كره، رنوسامسونگ و سانگ یانگ موتور است. معضلات این سه خودروساز كوچك كره ای روز به روز بیشتر می شود و بدهی ها و هزینه های نیروی انسانی آن انبوه تر می شوند.

كیم پیل-سو استاد مهندسی خودروی دانشگاه دائه لیم می گوید: در ماه نوامبر هیوندایی موتور خبر از ایجاد كارخانه ای جدید در كشور اندونزی منتشر كرده كه نشان می دهد این خودروساز اصلا مجبور به سرمایه گذاری در صنعت خودروی بومی و ایجاد اشتغال نیست.

این استاد دانشگاه می افزاید: مشكل اصلی این جا است كه هیچ كس نمی تواند پاسخ واضحی بدهد. در صورتی كه خودروسازان كره این روش را در پیش بگیرند، احتمال مواجه شدن با اعتراض اتحادیه های كارگری وجود دارد و دولت نیز طرفدار كار و كارگر است. به هر حال سال های آینده این چالش به شكل جدی تری بروز می كند چون از یك سو اتحادیه كارگری با طرح های تغییر زیرساخت مخالفت می كنند و از سوی دیگر خودروسازان برای بقا خود مجبورند خود را با تغییرات در فضای كسب و كار جهانی وفق دهند. بایه اونگ-چان مدیر روابط عمومی هیوندایی موتور می گوید این شركت برای مواجه شدن با این معضل در حال حاضر از استخدام كارگر جدید خودداری می كند و بخشی از كاهش نیروی انسانی به طور طبیعی با بازنشسته شدن بخشی از نیروی كار صورت می پذیرد.  در حال حاضر هیوندایی 35 هزار كارگر در خطوط مونتاژ خود دارد كه تا سال 2025 حدود 30 درصد آن بازنشسته خواهند شد.

نیروی كار در كره جنوبی هم این را می داند كه در آینده، صنعت خودروی این كشور به تعداد كارگران كمتری نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.