صنعتی كه مردانه مانده
ساده ترین روش برای انجام درست ترین كار

صنعتی كه مردانه مانده

با این كه یك خانم به بالاترین مقام اجرایی در بزرگترین خودروساز آمریكایی دست پیدا كرده است با این حال همچنان صنعت خودرو در جهان یك صنعت مردانه باقی مانده است.

کارآمدنیوز - حالا دیگر 6 سال از مدیر عاملی مری بارا، در جنرال موتورز آمریكا می گذرد. وی اولین بانویی است كه سكان هدایت یك خودروساز جهانی مهم را به دست گرفته و این امید را به وجود آورده است كه در صنعتی با اكثریت مردان، جایی برای رشد بانوان هم در رده مدیریت های ارشد فراهم آید.

اما چنین اتفاقی نیافتاد.

به گزارش سایپا نیوز ، با این كه حضور مری بارا در جنرال موتورز به اعتبار و سودآوری آن منجر شد و در رقابت با بازیگران اصلی این صنعت كم نیاورد، در مجموع كل صنعت خودرو بیشتر باشگاه پسرانه باقی مانده است. جولی هامپ، از كهنه كاران صنعت خودرو كه به عنوان مدیر ارشد ارتباطات در جنرال موتورز و تویوتای آمریكا سابقه طولانی دارد می گوید، این صنعت آغوش خود را برای پذیرفتن بیشتری بانوان در پست های رهبری و مدیریتی باز نكرده است. وی می گوید: «خودرو صنعتی است كه واقعا نیاز دارد كمی منطق و حس كسب و كار خوب را برای بانوان در رأس هرم در نظر بگیرد، و من این سؤال را می پرسم كه آیا چنین كاری می كنند؟ این موضوع خیلی مهم است و باید اهمیت آن را دریابند.

از 11 خودروساز اصلی در بازار آمریكا كه اطلاعات در اختیار روزنامه یو اس آ تودی قرار داده اند، در هیچیك از آنان درصد حضور بانوان در پست های معاونت، قائم مقامی مدیر عامل یا بالاتر از 23 درصد بیشتر نبوده است. در دو شركت هیوندایی و كیا –كه در حقیقت دو خودروساز اصلی ادغام شده در كره جنوبی هستند- درصد حضور بانوان در پست های ارشد، صفر بوده است.

به استثنای جنرال موتورز كه 6 نفر از 11 اعضای هیئت مدیره جهانی آن را زنان تشكیل می دهند، همه خودروسازان بازار آمریكا كمتر از 35 درصد از اعضای هیئت مدیره خود را به بانوان سپرده اند. 11 خودروسازی كه یو اس آ تودی در آنان تحقیق و نظرسنجی به عمل آورده –فیات كرایسلر، نیسان، هوندا، هیوندایی-كیا، جگوار، لندرور و تویوتا- از هر پنج عضو هیئت مدیره، بیش از 4 نفر مرد بودند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، در شركت هایی كه اعضای هیئت مدیره آنان به تناسب مناسب از بانوان بهره جسته، موفق تر از شركت هایی بوده اند كه اكثریت هیئت مدیره را آقایان تشكیل داده اند.

لورین هاریتان، مدیر عامل كاتالیست Catalyst، یك شركت غیرانتفاعی مدافع حقوق زنان در محیط كار می گوید: «همه تحقیقات و داده ها نشان می دهند شركت هایی كه به تنوع بیشتر اهمیت می دهند و غیرانحصاری عمل می كنند رقابتی تر هستند و نتایج بهتری هم می گیرند.»

انتهای پیام

هواداران تنوع جنسیتی می گویند به كارگیری بانوان و محدود نكردن انسان ها به دلیل جنسیت آنها، ساده ترین روش برای انجام دادن درست ترین كار است. شركت هایی كه بانوان را در هئیت مدیره و پست های راهبری خود به كار نمی گیرند، خودشان ضرر می كنند.

شریل اولافلین، كه در بنیانگذاری مؤسسه جدی [Justice Equity Diversity Inclusion (JEDI)] نقش داشته و هوادار نقش بیشتر بانوان در نقش های مدیریتی و راهبری است می گوید: «چه گونه می توانیم احساس مشتریان و مصرف كنندگانی را درك كنیم كه با كفش آنها راه نرفته ایم. ما چه دركی از زندگی آنها داریم.»

درك اولویت ها و نیازهای حمل و نقل و تحرك بانوان، برای موفقیت خودروسازان حیاتی است، برخلاف این كه به نظر می رسد، پسرها به ماشین علاقه دارند، بانوان نقش بسیار مهمی در انتخاب و خرید خودرو ایفا می كنند. بر اساس تحقیقات هم according to a recent Cars.com survey بیش از 60 درصد از موارد فروش خودرو، «تصمیم گیرنده اصلی برای خرید خودروی بعدی» بانوان هستند و معمولا هم زنان بیشتر به جنبه های عملی و كاربردی خودرو نظیر فضای كافی برای بار، جای راحت سرنشین و غیره اهمیت می دهند.

باز هم بر اساس تحقیقات according to research از لحاظ مالی و اقتصادی به نفع خودروسازان است كه زنان را در پست های راهبری و مدیریتی ارتقا دهند. با توجه به امید به زندگی در بانوان، آنها بهتر می توانند فرصت ها و چالش ها را نسبت به مردان شناسایی كنند مخصوصا جایی كه مردان به دلیل اعتماد بیش از حد به خود باعث شكست سیاست های شركت می شوند.

ربكا لیندلند تحلیلگر و بنیانگذار RebeccaDrives.com می گوید: صندلی خودروها بر اساس آناتومی بدن مردان ساخته می شوند مخصوصا در خودروهای اسپورت. وی می گوید: « صندلی راحت برای مردی كه بالای 170 سانتیمتر قد دارد لزوما برای بانوان، حتی با همان قد و اندازه مناسب نیست.

هاریتون مدیر عامل كاتالیست می گوید: «شما به آنها [زنان در پست های ارشد] نیاز دارید، چون همه كمپانی ها نیاز دارند بهترین استعدادها را به خدمت بگیرند كه به جنسیت بستگی ندارد، به كارگیری استعدادهای برتر، به تصمیم سازی بهتر كمك می كند، و ما این را می دانیم كه جمعیت بسیار متنوع است و باید متناسب به خواسته ها و نیازهای آنان پیش رفت.»

البته عدم راهیابی بانوان به پست ها و مقام های راهبری مختص صنعت خودرو نیست.  نتایج تحقیقات مؤسسه مكنزی آمریكا [A recent report by consultancy McKinsey] نشان داده است كه در تمامی بنگاه های اقتصادی آمریكا بانوان كمتر از 21 درصد اعضای هیئت مدیره، كمتر از 30 درصد پست های قائم مقام یا معاون مدیر عامل و كمتر از 38 درصد پست های مدیریتی را به دست آورده اند.

اما عدم پیشرفت بانوان در پست ها و مقام های راهبری و مدیریتی در صنعت خودرو وخیم تر است.

تری باركلی مدیر عامل اینفورم Inforum می گوید: «با مقایسه بخش صنعت خودرو با كل بنگاه های اقتصادی، وضع از این وخیم تر وجود ندارد». وی كتابی با عنوان راه به سمت بالاترین مقام روی نقشه نیست The Road to the Top is Not on the Map: Conversations with Top Women of the Automotive Industry.”

برخی از شركت های در حال پیشرفت در زمینه به كارگیری بیشتر زنان در مقام های راهبری هستند.

در جنرال موتورز تا سالیان متمادی، راهبری برعهده مردان سفید پوست مثل راجر اسمیت، جك اسمیت و ریك واگونر بود، اما با آمدن مری بارا، این وضع در حال عوض شدن است. وی در پاسخ به سؤالات ارسال شده از روزنامه یو اس آ تو دی نوشته است: «حصول اطمینان از ایجاد تنوع جنسیتی و پرهیز از انحصار در محیط كار، امری حیاتی در كسب و كار است و ما در آن مسیر حركت می كنیم.» وی می گوید حتی اگر برای پستی، كاندیدا با تنوع جنسیتی وجود نداشته باشد، تلاش می كنیم ظرف سه سال این تنوع به وجود آید.

هواداران تنوع جنسیتی در مشاغل صنعت خودرو، مری بارا را تحسین می كنند كه نشان داد، مشخصات خودرو مثل اسب بخار، گشتاور، حجم موتور علایق پسرانه نیست.

میشل كربس تحلیلگر اتوتریدر Autotrader می گوید: «آنها زنان را متهم می كنند كه به قدر كافی زمخت و محكم نیستند. در حالی كه او [مری بارا مدیر عامل جی ام] تصمیم های بسیار دشواری را در جنرال موتورز گرفته [كه مردانه به نظر می آیند].  

همپ رئیس هیئت مدیره شركت مدیریت كننده خودروهای ناوگانی موتوس وان Motus One می گوید: «او [مری بارا] نتایج بسیار محكمی به دست آورده، اقدامات جدید به خرج داده تا مدل كسب و كار را متحول سازد آن هم در زمانی كه خود صنعت خودرو با تغییرات بنیادی رو به رو است. خیلی از مردم به او به عنوان یك الگو نگاه می كنند و با خود می گویند من هم روزی می توانم.»

مری بارا سه سال متوالی بعد از ورشكستگی سود نشان داده و در سال  2018 در سود 7.9 میلیارد دلاری اثر اصلی را داشته است. حیف كه این نتایج بزرگ اثر جدی روی تغییر رویكرد و به كار گیری بیشتر زنان در مقام های راهبری در سطح بنگاه های اقتصادی  نگذاشته است.

تویوتا با این كه نسبت به سایر خودروسازان آسیایی به تنوع جنسیتی اهمیت می دهد از ارائه آمار به روزنامه یواس آ تودی خودداری كرده است. با این حال این اطلاعات موجود است كه در سه كارخانه این شركت در آمریكا زنان به مقام هایی مثل معاون مالی یا معاون منابع انسانی رسیده اند اما در كارخانه های تویوتا در آمریكا كمتر از 13 درصد از اعضای هیئت مدیره را زنان تشكیل می دهند.

در برند نیسان، 6 نفر از 27 مدیر ارشد اجرایی در كارخانه های آمریكایی این برند را زنان تشكیل می دهند (22%). سوبار 3 نفر از 21 نفر (14%)، هُندا 6 نفر از 46 نفر (13 %). در نتیجه معلوم می شود خودروسازان آسیایی در بازار آمریكا با روند كُندی بانوان را به مقام های راهبری می رسانند. در خود كشور ژاپن از هر 10 نفر در مدیران بنگاه های اقتصادی، كمتر از 1 نفر به بانوان اختصاص یافته است، حتی با این كه آبه شینزو نخست وزیر این كشور كه «جامعه ای می خواهد كه زنان در آن بدرخشند.» و آن را در رونق اقتصاد ژاپن مؤثر می داند.

در فیات-كرایسلر كه مقر فرماندهی آن در ایالت میشیگان آمریكا قرار دارد اما پایگاه اصلی خود را به اروپا انتقال داده است كمتر از 17 درصد از پست های راهبری آن را بانوان تشكیل می دهند.

شاید مشكل در جای دیگری هم باشد. در حال حاضر بانوان رؤیای موفقیت در صنعت خودرو را درذهن نمی پرورانند. عقل مردم به چشمشان است، زمانی كه دخترها حضور خود را در صنعت خودرو كم رنگ می بینند باورشان هم می شود كه وضع باید همین گونه باشد.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.