​پایان عصر شاگرد مكانیكِ فراری از تحصیل
​خدمات پس از فروش خودرو

​پایان عصر شاگرد مكانیكِ فراری از تحصیل

آیا مكانیك ها و تكنسین های صنعت خودرو برای موج جدید به كار گیری فناوری ها و نوآوری ها در این صنعت آمادگی لازم را پیدا می كنند. به هر حال با برقی شدن یا خودران شدن خودروها، هر چقدر خودرو به فناوری های كامپیوتر و اینترنت مجهزتر می شود، رفع عیب این فناوری ها و نوآوری ها هم پیچیده تر می شوند.

کارآمدنیوز - شاید در گذشته برای مكانیك شدن، یك دسته آچار و كمی اشتیاق برای فراگیری رفع عیب خودرو كافی بود، حتی نوجوانانی كه امیدی به ادامه تحصیل آنها نبود، به عنوان شاگرد به تعمیرگاه ها سپرده می شدند، بلكه در آینده بدون شغل باقی نمانند!

به گزارش سایپا نیوز ، اما حالا دیگر وضع فرق كرده است. امروزه خودروها به قدری پیچیده شده اند كه دیگر تعمیركاران خودرو مكانیك نیستند، بلكه تكنسین شده اند. یعنی هم باید از مكانیك خودرو سر در بیاورند و هم باید فناوری اطلاعات (IT) بدانند و هم از الكترونیك، كامپیوتر و اینترنت سر در بیاورند و برای بقا در این شغل، نیاز به سطح هوش بالاتر و اشتیاق بیشتر است و بدون تحصیلات بالاتر از دبیرستان تا حدود زیادی تعمیرات مخصوصا در نوآوری های خودرو غیرممكن خواهد بود و می توان گفت در آینده صنعت خودرو، برای موفقیت تكنسین ها، تحصیلات دانشگاهی ضروری خواهد شد.

به بیان ساده تر، سرعت تغییرات در صنعت خودرو خیلی بالا رفته است به همین شكل تعریف مكانیك خودرو و تكنسین خودرو و شرح وظایف آنها نیز با تغییرات بنیادی رو به رو است.

در حال حاضر صنعت خودرو در حال سرمایه گذاری های هنگفت روی روندهای جدید مثل خودران ها (خودروهایی كه دیگر نیاز به راننده ندارند)، خودروهای برقی و خودروهای متصل به اینترنت و به یكدیگر و غیره است. برای  مثال حتی خودروهای تویوتا مدل كرولای 2018 نیز تا حدودی از فناوری های مخصوص خودران ها بهره مند شده است، بنابراین اگر فكر می كنید كه تا زمان تولید انبوه این خودروها راه درازی در پیش است باید تجدید نظر كنید چون مثل آینه خودروها، این واقعیت ها از آن چه می بینید به شما نزدیك ترند.

در كرولای مدل 2018، سیستم پیشرفته كمك به راننده یا advanced driver assistance systems (ADAS) به كار رفته است كه بخشی از تجربه رانندگی بدون راننده است، اگر خودرو در حال خروج از بین خطوط باشد، هشدار می دهد و در صورت لزوم، اگر سنسورها پیام احتمال تصادف را به پردازشگر این خودرو مخابره كنند، قبل از بروز تصادف، فرمان ترمز خودكار صادر می شود و از جلوی برخورد حتمی گرفته می شود. هر دوی این فناوری ها بخشی از سیستم خودران ها است.

بر اساس تعریف انجمن مهندسان خودرو The Society of Automotive Engineers (SAE)  خودران شدن خودروها 6 سطح دارد كه اولین سطح آن از سطح صفر شروع می شود. هر سطح از خودران شدن خودروها، مستلزم بالاتر رفتن میزان قابلیت خودرو و كاهش نیاز آن به هوشیاری راننده است. تویوتای كرولا، قابلیت ها و توانایی های خودران های سطح 1 را دارا است. تسلا مدل S و كادیلاك مدل CT6 سطح 2 خودران ها كسب كرده اند چون می توانند بدون نیاز به راننده، كنترل فرمان، ترمز، پدال گاز (شتاب خودرو) را برعهده بگیرند.

تكنسین های خودرو با آموزش هایی كه دیده اند، فقط توانایی رفع عیب در سطوح 1 و 2 را پیدا كرده اند. ضمن این كه در برخی از بازارهای خودروی جهانی، تكنسین ها باید با خودروهای هیبریدی و برقی هم آشنا شوند. برقی شدن خودروها محدود به تسلا و پریوس نیست. برعكس، حتی وانت هایی كه بنزین می بلعند هم اكنون به نوآوری های الكترونیك، كامپیوتر و اینترنت مجهز می شوند.

برای مثال خودروی برند رام مدل 2019، به سیستم هیبریدی ملایمی مجهز است كه به افزایش گشتاور خودرو كمك می كند. هرچند كه خود وانت را نمی توان مثل یك پریویس هیبریدی به حساب آورد، این وانت فقط به یك فناوری جدید مجهز شده است كه به سیستم اصلی كمك می كند. اما به هر حال افزودن این فناوری و نوآوری به پیچیدگی خود خودرو و تعمیرات آن می افزاید. برخی از این خودروها به فناوری خاموش/روشن مجهز می شوند كه در زمان های توقف طولانی در ترافیك، بخشی از موتور را خاموش می كند و به محض فشرده شدن پدال گاز دوباره روشن می كند.

از تعمیركاران خودرو این انتظار می رود كه هر روز بتوانند مشكلات این فناوری ها و نوآوری ها را نیز رفع نمایند.  گاهی اوقات رفع این مشكلات نیاز به نصب نرم افزار، روزآمدی یا حتی برنامه نویسی برای تغییر تراشه های به كار رفته در این خودروها دارند. این فعالیت ها را نمی توان از شاگرد مكانیك فراری از تحصیل انتظار داشت.

بله درست است، هنوز نمی توان پشت فرمان خودرو چُرت زد. اما این قابلیت در خودروها دیر یا زود ایجاد می شود و ما به آن زمان خیلی نزدیك شده ایم. شركت هایی مثل وایمو از شركت های زیرمجموعه آلفابت، كمپانی مادر گوگل، در حال حاضر ستیزه جویانه و جاه طلبانه به دنبال خودران ها است و اكنون خودروهای طراحی شده وایمو میلیون ها كیلومتر سفر كرده اند و معضلات و مشكلاتشان مشاهده و رفع شده است.

تقریباً همه بازیگران اصلی در صنعت خودرو برنامه های مبسوطی برای خودروهای برقی و هیبریدی دارند. برخی از آنها مثل ولوو كه تمامی مدل های آینده خود را برقی عرضه خواهد كرد و به تدریج فناوری موتورهای درون سوز را كنار خواهد گذاشت.

هر چقدر میزان استفاده از مدارهای الكترونیك و تراشه ها بیشتر می شود، معنی آن برنامه نویسی و كدنویسی بیشتر است. همین حالا هم كه سطح خودران ها از 2 بالاتر نرفته، میزان استفاده از نرم افزارها و برنامه نویسی به شكل سرسام آوری افزایش یافته است. خودروسازان مجبورند به طور مداوم دستورالعمل هایی منتشر كنند تا به اصطلاح «باگ های» نرم افزاری نوآوری های خود را رفع كنند. در آینده نزدیك برای تعمیر خودروها نیاز به آشنایی با ماجول ها، ریفلش كردن تراشه های به كار رفته در خودرو، پاك كردن و دوباره نوشتن بخشی از حافظه به كار رفته در كامپیوتر خودروها است و این كار از عهده نوجوان فراری از تحصیل برنمی آید.

برخی از خودروها اكنون طوری طراحی شده اند كه برای رفع برخی از مشكلات نرم افزاری نیاز به مراجعه به تعمیرگاه ندارند، تعمیركار پشت كامپیوتر خود از طریق اینترنت به تراشه های خودروی در راه مانده دسترسی پیدا می كند و با رفع یك باگ، روز آمدی یك نرم افزار یا تغییر در تنظیمات ای سی یو خودرو، مشكل را رفع می كند. هر چقدر بیشتر می گذرد، نیاز به تعمیرگاه زمانی خواهد بود كه بخش سخت افزاری خودرو دچار عیب جدی شده باشد كه از راه دور امكان رفع آن نباشد. این به معنی آن نیست كه دیگر بخش های مكانیكی خودرو مشكل پیدا نمی كنند. به هر حال عوض كردن بال بیرینگ نیاز به گریسی شدن لباس تعمیركار دارد.

شاید باید خود خودروسازان به فكر تربیت تعمیركارانی در سطح ملی باشند كه در آینده از عهده رفع عیب فناوری ها و نوآوری های جدید برآیند. خود صنعت خودرو باید اصلاحاتی در خود ایجاد كند تا برای جوانان باهوش جاذبه ورود به این صنعت را داشته باشد، والا آن جوانان به عرصه های پردرآمدتر گرایش نشان خواهند داد.

تغییر در رده بنده و طبقه بندی دستمزد هم اولین گام برای ایجاد جاذبه در این شغل است. در حال حاضر در آمریكا یك تكنسین خودرو در سال فقط به طور متوسط 41,097 دلار درآمد سالانه دارد. آنها مجبورند با همین درآمد مختصر ابزارهای مخصوص هم خریداری كنند كه خود این ابزارها ده ها هزار دلار قیمت دارند. در بسیاری از ایالات های آمریكا هم تعمیركاران خودرو حقوق ثابت می گیرند در حالی كه باید روش های جبرانی برای بهبود معیشت آنها در نظر گرفته شود.

در سال های اخیر جاذبه شغلی در صنعت خودرو به شدت كاهش یافته است. برای ترغیب تحصیل كرده ها به بخش خدمات خودرو و تعمیرات نیاز به تغییر رویكرد است. در آینده تعمیركاران بدون تحصیلات قادر به رفع یا حل معضلات و مشكلات خودروها نخواهند بود.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.