​وفاداران واقعی
روندهای كاهشی

​وفاداران واقعی

برعكس اكثر نقاط جهان، در بازار آمریكا خودروهای دنده دستی در حال احتضار است، جز مشتی برند كه برای حفظ هوادارن خود به ساخت این نوع خودروها ادامه می دهند، مثل شورولت كوروت، فورد موستانگ، هیوندایی ولستر اِن و مزدا میاتا بقیه خودروها دیگر دنده اتومات شده اند.

کارآمدنیوز- درست است كه هنوز می توان 40 مدل را در بازار آمریكا پیدا كرد كه دنده آنها دستی است اما حالا فقط 3.9 درصد از خودروهای تولیدی در بازار آمریكا دنده دستی هستند، بقیه دنده اتومات شده اند. در اروپا و ژاپن، 80 درصد خودروهایی كه به فروش می روند، دنده دستی هستند. 30 سال پیش در آمریكا فقط 71 درصد اتومات بود اما حالا 96 درصد خودروها اتومات هستند.

به گزارش سایپا نیوز ، جز كسانی كه خودروهای قدیمی خود را حفظ كرده اند، بقیه مردم به خودروهای اتومات عادت دارند و رفتن از دنده دستی به اتومات آسان است اما برعكس آن آسان نیست. البته بحث و جدل در مورد این كه دنده دستی بهتر است یا اتومات، هیچ وقت پایان ندارد. برای هواداران تعصبی، سیستم انتقال قدرت فقط یك نوع است و آن هم دنده دستی است، از نظر آنها دنده اتومات، رانندگی با دو پدال، CVT و از این قبیل موارد، «تقلب» به حساب می آید! اما واقعیت این است كه یكی از طرفداران دوآتشه دنده های دستی، برند «فراری بود» كه الان یك دهه است دست از تعصب برداشته است. البته دلیل آن هم هزینه هایی بوده است كه شركت به خاطر وارانتی محصولاتش پرداخته و حالا برای آن كه این دردسرها را نداشته باشد، گیربكس های خود را طوری طراحی كرده كه از پردازنده ها و تراشه ها فرمان می پذیرد. زمانی كه هنوز دنده دستی بود، خیلی از رانندگان هنگام معكوس از 5 به 4 از 5 به 2 می رفتند و به گیربكس آسیب می زدند.

حالا این موضوع بماند كه در میان خریداران متعصب پورشه 911 هم از هر 5 نفر 1 نفر به دنده دستی تمایل نشان می دهد. این موضوع را هم در نظر بگیرید كه به جز مزدا كه به دنده دستی واقعی وفادار مانده، بقیه مواردی كه در بالا به آن اشاره شد [كوروت، موستانگ و غیره] به قول این هواداران «تقلب» كرده اند! چون گیربكس آنها به سیستم «معكوس مناسب» یا rev match مجهز است كه با كمك نرم افزارهای كامپیوتر، هنگام بالا یا پایین رفتن، بهینه ترین حالت را برای چرخ دنده های گیربكس انتخاب می كند.

بله درست است، الان خیلی از مردم دنیا در 40 سال گذشته، با خودروهای دنده دستی رانندگی كرده اند و در سربالایی ها و ترافیك، در كلاچ درگیر استاد شده اند، اما اكثر خودروهایی كه در بازار آمریكا عرضه می شوند، اتومات هستند. حتی در خودروهای مسابقه ای دنیا هم باید گیربكس های به كار رفته بر اساس قوانین جدید كاملا اتومات باشند، البته این خودروها نسبت به خودروهای دو پداله، سریعتر دنده عوض می كنند. آخرین سالی كه در فرمولا1 از دنده دستی استفاده شده سال 1995 بود، در آن مسابقه فورتی FG01 هیچ امتیازی به دست نیاورد و از سال 1996 به بعد دنده دستی از مسابقات فرمولا1 به طور كلی كنار گذاشته شد.

شاید اگر دنده دستی هوادارانی دارد، حس نوستالژی است، شاید هم به این دلیل است كه راننده احساس می كند اختیار دست اوست، هر وقت بخواهد دنده را عوض می كند، شاید نیاز به این است كه آدمی علاقه مند به یادگیری مهارت است. شاید هم دلیل آن این است كه بشر دوست ندارد همه اختیار خود را به كامپیوتر بدهد. هر چه باشد، حس دنده معكوس در خودروهای دنده دستی چیز دیگری است.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.