​بی رغبتی نسل جوان به رانندگی
از چالش های فروش خودرو

​بی رغبتی نسل جوان به رانندگی

روند فروش خودرو در بازار مخصوصاً آمریكا در چند سال اخیر نزولی بوده و برای آن دلایل مختلفی را بیان می كنند. اما یكی از دلایل جالب آن كم شدن رغبت داشتن خودرو یا حتی راندن خودرو در میان جوانان قرن 21 است.

کارآمدنیوز- مایكل سیواك، مدیر سابق «حمل جهانی پایدار» در دانشگاه میشیگان، هر سال گزارش دوره ای در مورد الگوی جمعیتی افراد صاحب گواهینامه در آمریكا بر اساس سن منتشر می كرد. اكثر اعداد و ارقام آن هم از اداره بزرگراه فدرال آمریكا بود.

به گزارش سایپا نیوز ، در آخرین تحقیقات كه بین سال های 1983 تا 2018 را در برمی گیرد، درصد افرادی كه گواهینامه خود را در سن 16 سالگی می گیرند، از 46 درصد به 25 درصد تنزل داشته است كه رقم كمی نیست. ئر بین افراد با سن 17 سالگی از 68 درصد به 46 درصد تنزل یافته است. این كاهش در مورد سن 18 سالگی از 80 درصد به 60 درصد بوده است. در همین گزارش آمده است اگر سال 2018 را به سال 1983 مقایسه كنیم و به تناسب جمعیتی هم توجه داشته باشیم، درصد افرادی كه گواهینامه اخذ كرده اند در گروه های سنی بنی 16 تا 44 كوچكتر است.

بین سن های 45 تا 49 سال، كاهش اخذ گواهینامه مشاهده نمی شود. در هر دو سال 2018 و 1983، حدود 92 درصد از افراد این گروه سنی گواهینامه داشته اند. نكته جالب این جا است كه در سال 1983 تنها 55 درصد از افراد بالای 70 سال گواهینامه رانندگی داشتند اما در سال 2018، بیش از 83 درصد گواهینامه اخذ كرده اند.

به بیان ساده، جمعیت افرادی كه به دنبال گواهینامه می روند رو به كاهش است. خودروسازان كه همیشه به فكر استفاده حداكثر از ظرفیت های خود هستند، چاره ای برای این روند نزولی پیدا نكرده اند. با همین روند اگر پیش برود، خودروسازان مجبور می شوند، بیش از گذشته ظرفیت های تولیدی خود را كاهش دهند.

فقط در بازار آمریكا سال 2019 حدود 17 میلیون دستگاه خودروی جدید تولید شده و به فروش رسیده است. پنج سال متوالی است كه رقم فروش از 17 میلیون دستگاه پایین تر نیامده است. اما شواهد نشان می دهد كه با آمدن روش های نوین حمل و نقل و حمل مسافر، افزایش فناوری های خودرو كه باعث بالا رفتن قیمت خودروها می شود، و با دگردیسی در سبك زندگی مردم به خاطر فناوری های كامپیوتر، اینترنت و موبایل، روند كاهشی فروش خودرو ادامه پیدا كند.

این گزارش به دلایل كاهش استقبال جوانان از رانندگی و اخذ گواهینامه نپرداخته است اما برخی از این دلایل می تواند گسترش، تاكسی های اینترنتی، اشتراك گذاری سواری، و اشتراك گذاری خودرو مثل اوبر و لیف باشد. ممكن است دلیل دیگر آن بهبود روش های حمل و نقل شهری، نزدیك شدن افراد به محل های كار خود و كم تر شدن رفت و آمد از حومه به داخل شهر باشد.

بر اساس آمار و ارقام «داده های فدرال ریزرو» [بانك مركزی آمریكا] سن متوسط خرید خودروی سواری یا وانت در ایالات متحده به 53 سال رسیده است كه خود مؤید روند كاهشی اخذ گواهینامه هم هست.

صنعت خودرو یا باید راهكاری برای مقابله با این چالش پیدا كند، یا آن كه ظرفیت های تولید خود را به تدریج تعدیل نماید.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.