جنگ دو گودزیلا/ شکایت فولادسازی نیپون از تویوتا

جنگ دو گودزیلا/ شکایت فولادسازی نیپون از تویوتا

جنگ دو گودزیلا/ شکایت فولادسازی نیپون از تویوتا

کارآمدنیوز- این موضوع از جهت مخاطراتی که تولیدکنندگان مواد را تهدید می کند، اهمیت خاصی دارد چون فناوری ها در صنعت خودرو دگردیسی ایجاد می کنند و حالا نگرانی ژاپنی ها محافظت از زنجیره تأمین خود و همچنین دارایی های معنوی و پیشرفته های تحقیقاتی خود است.

به گزارش سایپا نیوز ، در این شکایت، نیپون تویوتا را به نقض قوانین ثبت اختراعات کرده و تقاضای جبران خسارت 20 میلیارد ینی (176 میلیون دلاری) کرده است. در این شکایت از تویوتا خواسته شده است که از فروش خودروهای تولید شده با استفاده از فولاد بائشان در ژاپن خودداری کند چون فولاد بائوشان آهنربای غیرجهت دار non-oriented magnetic است.

نیپون استیل اعتقاد دارد که فروش و استفاده ورق های بائو استیل در ژاپن، از لحاظ ترکیب، ضخامت، دانه ها کریستالی و خواص آهن ربایی نقض قوانین ثبت اختراع ژاپنی است.  

تویوتا می گوید قبل از رسیدن به قرارداد با بائو استیل، تأییدیه های لازم را که با قوانین ثبت اختراع مغایرت نداشته باشد، کسب کرده است.

بائو استیل هم با نیپون استیل موافق نیست و می گوید با قاطعیت از حقوق و منافع خود دفاع خواهد کرد.

فولاد آهن ربای غیرجهت دار نوعی فلز تخصصی است که عملکرد موتور را بهبود بخشیده و به ویژه در خودروهای برقی و هیبریدی کاربرد زیادی دارد. شرکت نیپون این فولادهای خاص را برای تولید پریوس هیبریدی تویوتا، دو دهه پیش طراحی و تاکنون تأمین کرده است.

فولادسازان ژاپنی تمرکز خود را روی بازارهای خاص [بازارهای niche] پیشرفته مثل قطعات مورد نیاز صنعت قرار داده اند. در همین جا است که تفاوت آنها با رقبای چینی مشخص می شود.

این که تویوتا با آن همه حساسیت روی کیفیت، حاضر شده است به بائو استیل سفارش قطعات فولادی بدهد، خودش نشان می دهد که چینی دارند خودشان را به دنیا می رسانند. با دگردیسی صنعت خودرو از بنزینی به برقی، نیاز به این نوع فولاد روند افزایشی خواهد داشت.

نیپون در سال 2012 هم از کمپانی کره جنوبی POSCO به ارزش 1 میلیارد دلار شکایت کرد و ادعا کرده بود که این کره جنوبی، فناوری ژاپنی را به سرقت برده است. زمانی که این شکایت به سرانجام رسید، فولادساز کره ای مجبور به پرداخت 250 میلیون دلار شد. البته در آن زمان هم گفته می شد که شرکت کره ای POSCO‌ از زیرمجموعه های بائوشان استیل بوده است؛ هرچند بائو استیل از اظهار نظر در این زمینه خودداری می کند.

مبلغ شکایت کوچک ترین تأثیری روی تویوتا ندارد، اما اگر این شکایت در دادگاه به ثمر بنشیند، زمانی که ظرفیت های تولید خودروهای برقی بالا می رود تا به تقاضای جهانی برسد، خودش را نشان خواهد داد. سخنگوی تویوتا در این زمینه می گوید: «حجم و تیراژ تولید خودروهای برقی رو به افزایش است و از همین حالا باید به فکر تأمین قطعات مورد نیاز برای آن زمان باشیم.»

بائو می گوید در حال حاضر برآوردی از میزان خسارت از این دعوی قضایی ندارد.

به عقیده کارشناسان صدمه ای که خود نیپون از این شکایت می بیند به مراتب بیشتر است چون شکایت آن از مشتری بسیار کلیدی و ارزشمند است. از این به بعد تویوتا به فکر تأمین قطعات خود از شرکت های رقیب خواهد بود تا جلوی توقف خطوط تولید را بگیرد. بر اساس شرکت پژوهشی و ارزیابی مودیز Moody's نیپون وابستگی شدیدی به تویوتا دارد و خودروسازان وابستگی کمتری به فولادسازان دارند.

با این حال هارونوبو گورو Harunobu Goroh از تحلیل گران یو بی اس می گوید این شکایت تأثیر بنیادی روی روابط بین دو کمپانی ژاپنی نمی گذارد آنها شرکای راهبردی باقی می مانند.

البته به اعتقاد خیلی از تحلیل گران این اصطکاک ها در زمان کمبود تراشه اصلاً به نفع هیچ کس نیست. به هر حال ژاپن همیشه نگران دزدی یا سرقت دانش فنی چینی ها از ژاپنی ها بوده است. فومیو کیشیدا، نخست وزیر جدید ژاپن پست های جدیدی را در کابینه خود خلق کرده است که یکی از آنها امنیت اقتصادی است و وظیفه آن مسائلی نظیر حفظ دانش فنی و برتری علمی نسبت به رقبا است.

چین همیشه روی این جمله تأکید دارد که به دارایی های معنوی احترام قائل است [اما سابقه درخشانی در این زمینه ندارد].

هیروکازو ماتسونو Hirokazu Matsuno سخنگوی رئیس کابینه نخست وزیر می گوید: «بین شرکت های خصوصی یک اختلاف و دعوی حقوقی وجود دارد که ما نباید در باره آن اظهار نظر کنیم.»

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.