فنرسازی زر سیستان برنده مناقصه تأمین قطعات راه‌آهن چابهار-زاهدان شد
با موفقیت یكی از زیرمجموعه‌های سایپا در پروژه ملی صورت گرفت؛

فنرسازی زر سیستان برنده مناقصه تأمین قطعات راه‌آهن چابهار-زاهدان شد

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: فنرسازی زر سیستان در مناقصه تأمین قطعات مورد نیاز خط آهن چابهار-زاهدان به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در مقابل سایر تولیدکنندگان برنده شد.

کارآمدنیوز- بیت‌الله رضایی درباره حضور فنرسازی زر سایپا در پروژه ملی تأمین قطعات راه‌آهن چابهار-زاهدان، تصریح كرد: در مدت 6 ماه قطعات مورد نیاز این خط‌آهن استراتژیك كه قابل توسعه به كشورهای همسایه است، تولید خواهد شد، البته مجموعه زر این توان را داشت كه در مدت ۶ ماه قطعات را تولید كند، ولی به لحاظ شیوع ویروس كرونا و سایر عوامل تاثیرگذار بر تولید، حداكثر زمان تحویل ۸ ماه در نظر گرفته شده است.

به گزارش سایپا نیوز ، وی با بیان اینكه راه‌اندازی پروژه ملی راه‌آهن چابهار-زاهدان می‌تواند منجر به رونق صادرات كالا از بندر چابهار شود، افزود: با تعمیم قوانین منطقه آزاد به بنادر چابهار كه مزیت های متعددی دارد، می توان این پروژه را با سرعت بیشتری گسترش داد.

رضایی با بیان اینكه تفاهم‌نامه همكاری بین فنرسازی زر سایپا و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای انجام پروژه خط آهن چابهار-زاهدان امضاء شده است، تصریح كرد: قبل از آنكه فنرسازی زر سیستان بخواهد وارد این پروژه شود، شركت های از كشورهای چین و تركیه برای تأمین قطعات خط‌آهن یاد شده اعلام آمادگی كرده بودند، اما از آنجا كه كشور در تولید قطعات مورد نیاز ریل به خوكفایی رسیده است و مشكلی در تأمین این قطعات وجود ندارد، فنرسازی زر سیستان موفق به حضور در این پروژه استراتژیك شد.

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: كارگاه مورد نیاز ساخت قطعات ریل چابهار-زاهدان تجهیز شده است و از سویی بخشی از قطعات مورد نیاز ساخته شده است تا سرعت در تأمین قطعات افزایش پیدا كند، از این‌رو مجموعه فنرسازی زر سیستان آمادگی دارد تا در صورت نیاز كشور حجم تولید خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینكه ظرفیت تولید قطعات ریل در كارخانه فنرسازی زر سیستان بیش از 3 میلیون قطعه در سال است، خاطرنشان كرد: برای پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان، یك میلیون و 350 هزار قطعه تولید خواهد شد. همچنین این شرکت علاوه بر پروژه چابهار- زاهدان قراردادهای دیگری با سایر شرکت ها در دست اجرا دارد.

رضایی اذعان داشت: تمام مواد اولیه برای ساخت قطعات ریل داخلی است و از استان های مختلف تأمین می شود، لذا هیچ وابستگی خارجی در این صنعت وجود ندارد.

وی گفت: شرکت فنرسازی زر سایپا در راستای افزایش ظرفیت تولید فنرسازی زر سیستان (تولیدکننده قطعات ریلی)به صورت آزمایشی خط جدید تولید یوبولت را برای تأمین خودروساز در زر تهران فعال کرده  تا پس از گذر از مرحله آزمایش، خط تولید مذکور به زاهدان منتقل شود.

رضایی در پاسخ به این سوال كه آیا احداث فنرسازی زر در سیستان (تولیدكننده فنرهای پابند ریل است) توجیه اقتصادی داشته است، اظهارداشت: تا قبل از نیمه اول سال ۹۸ این مجموعه زیان‌ده بود اما در نیمه دوم سال گذشته هزینه و سود برابر شد ولی اكنون این مجموعه به سوددهی كامل رسیده است، امیدواریم با افزایش سفارش های داخلی و خارجی فعالیت های خود را توسعه دهیم.

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: یكی از اقدام هایی كه در گروه فنرسازی صورت گرفته همكاری با مجموعه های دانش بنیان است، خوشبختانه اقدامات به گونه ای است كه می توان مدعی شد در آینده ای نزدیك در تمام حوزه های مربوط به ماشین آلات و تجهیزات تولید فنر به خودكفایی می رسیم.

وی با بیان اینكه هدف گروه فنرسازی زر سایپا بومی سازی قطعات، استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان و بكارگیری افراد متخصص در این صنعت است، تصریح كرد: گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد اشتغال، كمك به رونق مناطق كم برخوردار اقدام به سرمایه گذاری در زاهدان كرد.

گفتنی است، فنرسازی زر شامل سه كارخانه تولیدی در شهرهای تهران، گلپایگان و زاهدان است، كارخانه مركزی و اصلی در تهران بوده و تولید انواع فنرهای تخت و پارابولیك را بر عهده دارد،  واحد صنعتی گلپایگان انواع میل موج گیر، تورشن بار و فنر لول را تولید می کند و در این میان كارخانه زر سیستان تولید كننده فنرهای پابند ریل است.

شركت فنرسازی زر در سال ۱۳۴۲ به صورت شركت سهامی خاص با ظرفیت تولید هزار تن انواع فنر تخت تأسیس شد، محصولات شركت در ابتدای امر جهت برطرف كردن نیاز بازار قطعات یدكی كفایت می‏ كرد، اما با توجه به نیاز روزافزون بازار یدكی و كارخانجات تولیدكننده خودرو، در سال ۱۳۵۵ ظرفیت این كارخانه تولیدی سالانه به ۱۲ هزار تن رسید. از سوی دیگر این كارخانه كه ۴۰ سال نوسازی نشده بود اكنون به روز شده است و توان تولیدی آن رو به ارتقاء است.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.